fbpx

Alles over AI marketing + een lijst aan handige tools!

ai marketing tool
AI (artificial intelligence) is de toekomst. We kunnen er met z’n alle niet meer om heen. Kunstmatige intelligentie komt steeds prominenter in beeld. Met nieuwe programma’s zoals ChatGPT is de marketingwereld hier geen uitzondering op. Maar, wat betekenen deze ontwikkelingen voor de marketingbranche? In dit artikel duiken we graag samen met jou in de wereld van AI binnen de marketing. Daarnaast geven we je wat AI marketing tool tips!

 

Wat is AI marketing?

Oke, laten we bij het begin beginnen! AI staat voor Artificial Intelligence. In het Nederlands betekent dit ‘kunstmatige intelligentie’. Het gaat hier om systemen die menselijke intelligentie kunnen nabootsen. Denk hierbij aan het vermogen om te leren, beslissen, communiceren en beslissingen te maken op basis van data. AI-technologieën worden toegepast in veel verschillende industrieën, zo ook binnen de marketing.

In het kort is AI marketing de toepassing van kunstmatige intelligentie in marketingprocessen. Deze technologie kan worden gebruikt voor diverse marketingtaken. Door het toepassen van AI marketing kunnen processen worden vergemakkelijkt en versneld.

De voordelen van AI marketing

De goede kanten van AI marketing kunnen je helpen je doelen effectief en efficiënt te behalen. Benieuwd of AI marketing wat voor jou kan betekenen? We benoemen graag de voordelen voor je!

  • Het is mogelijk AI content te personaliseren. Je moet hier wel zelf input voor aanleveren. Zo kun je bijvoorbeeld een AI tekst tool de opdracht geven een ‘optimistische’ of ‘professionele’ tekst te schrijven. De tool zal het taalgebruik hierop aanpassen.

  • Diverse AI-systemen hebben een voorspellend vermogen. Verschillende programma’s kunnen gegevens analyseren en inzichten genereren. Met deze gegevens kunnen er trends worden geïdentificeerd en verkoopkansen worden voorspeld. Handig!

  • Het is tijdbesparend. AI-marketing automatiseert veel taken die normaal gesproken door mensen moeten worden uitgevoerd. Hierdoor kun je veel tijd en middelen besparen.

  • AI-systemen kunnen grote hoeveelheden gegevens analyseren en inzichten genereren. Je kunt er dus een hoop tijd mee besparen wanneer je deze AI marketing tools goed inzet.

Wat zegt ChatGPT over de voordelen van AI marketing?

 

De nadelen van AI marketing

Als we de voordelen met je bespreken, moeten we het natuurlijk ook hebben over de nadelen. Om je een volledig beeld te geven van AI marketing hebben we er bij deze een aantal voor je opgesomd.

  • We beginnen gelijk met het grootste nadeel om je meteen even te waarschuwen. Maak je gebruik van AI tekst tools zoals ChatGPT? Dan kan Google je content als spam markeren. Wij willen je daarom op het hart drukken om de teksten van AI tekst tools nooit 1 op 1 over te nemen. Extra vooronderzoek en het redigeren van de opgeleverde content is dus cruciaal. We vertellen je hier later in dit artikel meer over.

  • Daarnaast is de leesbaarheid van je teksten erg belangrijk. Niet alleen voor je bezoekers, maar wederom ook Google. Zo mogen zinnen bijvoorbeeld niet meer dan 20 woorden bevatten. Wederom een reden waarom het redigeren van de AI teksten ontzettend belangrijk is.

  • AI is nog volop in ontwikkeling. Sommige programma’s zijn nog wat beperkt. Zo worden teksten niet correct SEO ingedeeld en zijn de AI gegenereerde video’s vaak alleen geschikt voor simpele uitleg video’s.

  • AI-systemen zijn redelijk geavanceerd. Toch zijn ze nog steeds afhankelijk van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de gegevens die ze gebruiken. Een kritische blik is dus alles behalve overbodig.

  • AI marketing kan een stuk sneller gegenereerd worden, maar missen soms nog een persoonlijke touch.

  • Dan kunnen we de ethische overwegingen ook niet vergeten. Visual AI’s, zoals automatische logo generators en andere vormen van artworks, gebruiken niet altijd volledig copyright free materiaal. Om deze reden hebben wij deze tools niet benoemd in onze aanbevolen marketing AI Tools onderaan deze pagina.

    Wat zegt ChatGPT over de nadelen van AI marketing?
AI marketing

Onze conclusie & 6 handige AI marketing tools

AI marketing kan handig zijn in het ondersteunen van jouw marketingtaken, maar kan deze niet volledig vervangen. Een kritische blik en expertise is altijd vereist. Anders kun je bijvoorbeeld door Google als spam gemarkeerd worden of een menselijke touch missen. Toch kunnen diverse AI marketing tools slim ingezet worden om processen te vergemakkelijken en te versnellen.

1. AI vertaaltool’s – DeepL Zo zijn er bijvoorbeeld tools op de markt gekomen waarmee je teksten niet alleen letterlijk kunt vertalen. Deze AI vertaaltools begrijpen de zinnen en zetten ze grammaticaal om in de juiste taal. DeepL is een voorbeeld van zo’n goede vertaaltool! Zo geven professionele vertalers 3x zo vaak de voorkeur aan de resultaten van DeepL dan aan andere vertaaldiensten.

2. AI klantenservice hulp – ChatBot Wat ons betreft is er geen betere visitekaartje voor je bedrijf dan een goede klantenservice! Een klantenservice ChatBot is 24/7 beschikbaar en is daarom een handige aanvulling op je huidige klantenservice. Door middel van een ChatBot kun je bovendien veelgestelde vragen uitfilteren waardoor medewerkers meer tijd over hebben voor andere zaken.

3. Vervanging van een product fotostudio – Flair.ai Met Flair.ai kun je professionele productfoto’s maken, zonder fotostudio! In een paar klikken kun je jouw product uitknippen en in een omgeving plaatsen die bij jouw merk en product past. Super handig! Weet je niet zeker of het iets is voor jou? Geen probleem, je kunt gebruik maken van een gratis proefversie.

4. Achtergronden verwijderen in 1 klik – Removal.ai Waar je eerst nog moeilijk in Photoshop moest ‘maskeren’ kun je nu in 1 klik de achtergrond van een foto verwijderen met Removal.ai. Zo kun je eenvoudig het gewenste object of persoon op een foto uitknippen. Voor deze tool hoef je bovendien tot 720p geen kosten te maken.

5. Video’s maken – Synthesia Video content is enorm belangrijk in de wereld van contentmarketing. Zeker op social media worden video’s steeds belangrijker. Wist je dat momenteel zo’n 80% van het webverkeer door video’s ingenomen wordt? Geen slecht idee dus, zo’n bedrijfsvideo. Heb je hier weinig tijd voor of niet genoeg ervaring mee? Dan kun je hier ook AI voor inzetten. Met een programma zoals Synthesia kun je eenvoudig een korte uitleg video maken.

Wil je een hele creatieve one-of-a-kind video laten maken? Dan vrezen we dat je toch zelf de handen uit de mouwen moet steken of videografen in moet schakelen. Maar voor een korte informatieve video kan deze tool je zeker van dienst zijn.

6. Teksten laten schrijven – ChatGPT ChatGPT, je hebt er vast weleens over gehoord. ChatGPT is een AI tool die op basis van een suggestie een tekst voor je genereerd. Deze content kan weer gebruikt worden voor je blog artikelen, paginateksten of social media post. We hebben hier wel een aantal kritische kanttekeningen op zoals je hebt kunnen lezen in het kopje ‘de nadelen van AI marketing’. Maar je kunt deze tool zeker gebruiken als hulp! Wanneer je gebruik maakt van je gezonde verstand, een factcheck doet en de teksten niet 1 op 1 overneemt, is ChatGPT een handig hulpje.

De invloed van ChatGPT op je positie in Google

We hebben het net al even benoemd. Neem de teksten uit ChatGPT niet 1 op 1 over. Google herkent namelijk AI gegenereerde teksten en zal dit mogelijk als spam markeren. Daarnaast is de leesbaarheid van een tekst erg belangrijk. Zo mag, zoals we hierboven al hebben aangegeven, een zin niet meer dan 20 woorden bevatten. De teksten uit ChatGPT hebben dit vaak wel. Daarnaast zijn de teksten van ChatGTP niet altijd even uniek en laat Google vindt dat juist zo belangrijk! Bovendien klopt de info uit deze AI tool niet altijd. Doe dus altijd je research! Wanneer je info op een van je pagina’s hebt staan die niet klopt werkt dit niet bevorderlijk voor je geloofwaardigheid. Daarnaast zal een pagina die niet klopt een hogere bouncepercentage bevatten, wat wederom niet bevorderlijk werkt voor je SEO score. Ook het SEO indelen van je teksten is iets wat ChatGPT (nog) niet kan. Dit zul je dus zelf moeten doen. Een kritische blik is dus vereist!
ai marketing programmas

Onze conclusie over AI marketing

Zoals je hebt kunnen lezen kunnen verschillende AI marketing tools een fijne ondersteuning zijn. Toch is het raadzaam om scherp te blijven en alles goed na te lopen. Marketeers kunnen voorlopig nog niet helemaal vervangen worden door AI tools, maar wel ondersteund.

Dus, gebruik de AI marketing programma’s lekker als ondersteuning, maar wees waakzaam en stuur bij.

Wil je jouw marketing helemaal of voor een deel uitbesteden? Neem dan contact met ons op. We bespreken graag de mogelijkheden met je!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste marketing nieuws

Dit vind je vast ook interessant
Jouw marketing uitbesteden aan een creatief bureau?

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op, we helpen graag!

marketingschaap