Wil je weten hoe je slim gebruik kunt maken van deze vruchtbare periode? Lees dan snel verder. We helpen je graag bij het creëren van een winstgevende back to school marketing campagne.
Wanneer beginnen met een back to school campagne
De meeste scholen in Nederland beginnen eind augustus / begin september. Het is echter slim om voor die periode al aan de slag te gaan met je back to school marketing. Wij raden je aan om eind juni / begin juli rustig te beginnen en het tempo steeds iets op te voeren.Overzicht van een typische back to school tijdlijn:
Begin juli: de eerste back to school deals beginnen op te duiken. Leerlingen en ouders oriënteren zich vooral in deze fase. In deze periode is het slim om voornamelijk in te zetten op het aankondigen van de deals en merkbekendheid.Half juli: Back to school shoppen komt nu echt op gang. Dit is het moment waarop de meesten op zoek gaan naar leuke aanbiedingen voor electronica, rugzakken en alle andere schoolbenodigdheden. In deze periode is het slim om in te zetten op informeren en het extra introduceren van de goede prijzen.
Eind juli: de back-to-school-winkel-gekte is in volle gang. Dit is het moment waarop de meeste leerlingen en ouders hun boodschappenlijstje afronden. In deze fase is het verstandig om wederom nadruk te leggen op de goede prijzen maar ook op de urgentie.
Augustus: De back-to-school periode koelt wat af. Dit is het moment waarop ouders en leerlingen de laatste (vergeten) artikelen nog even snel aanschaffen. In deze laatste fase zet je vooral in op urgentie (Last minute shoppen? Je hebt niet lang meer om te profiteren van deze te gekke back to school deals!).
Voordat je begint: wie is je doelgroep?
Een effectieve back to school campagne opzetten kan alleen wanneer je jouw doelgroepen hebt gedefinieerd en begrijpt. Aan de hand hiervan kun je jouw uitingen aanpassen. Zo voelen zij zich direct aangesproken en zullen ze eerder overgaan op een aankoop!We hebben vijf verschillende back-to-school doelgroepen voor je in kaart gebracht:
Ouders met kinderen onder de 12: Ouders met jonge kinderen zijn een groot onderdeel van de back-to-school markt. Ze zoeken meestal naar kindvriendelijke, leuke, veilige en leergerichte spullen voor hun kleintjes. Marketing die deze aspecten goed weet te benadrukken, zal goed aansluiten bij deze groep. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen? Benadruk dan de veiligheid.
De millennial ouder: Millennial ouders vormen een groot deel van de back to school aankopen. Deze groep doet hun aankopen voornamelijk online. Wil je deze groep aanspreken, doe dat dan op een manier die bij hun past. Zo zal je goede resultaten zien.
Koopjesjagers: Deze groep, zoals de naam het al verklapt, is vooral op zoek naar scherpe deals. Ze worden aangetrokken door kortingen, bundel aanbiedingen en promotionele acties. Dus, wil je het hart van deze groep sneller laten kloppen? Zorg er dan voor dat je met je marketing jouw geweldige deals flink in de schijnwerpers zet.
Ouders van tieners: Deze groep houdt over het algemeen van trendy en praktische schoolspullen. Deze kopers letten op kwaliteit en stijl en willen dingen die aansluiten bij de hobby’s en smaak van hun tiener. Wil je scoren bij deze groep? Zet dan je coole, hoogwaardige producten in de spotlight.
Studenten 18 jaar en ouder: De studenten die ouder zijn dan 18 jaar zijn vaak op zoek naar spullen die hun persoonlijke stijl laten zien en passen bij hun specifieke schoolbehoeften. Door te benadrukken hoe jouw product praktisch, stijlvol en relevant is voor het studentenleven, kun je deze doelgroep aantrekken.
Natuurlijk zijn er nog veel meer opties. Je kunt je doelgroep zo groot of niche maken zoals je zelf wilt. Wil je graag meerdere doelgroepen aanspreken? Zorg er dan voor dat je advertentiemateriaal apart aanlevert per doelgroep. Zo haal je het meest uit je advertentiebudget.
8x Back to school marketing campagne ideeën
Maak een succes van jouw back to school campagne door deze 8 stappen te volgen.
1. Biedt een studentenkorting aan
Een slimme manier om extra verkopen onder scholieren te stimuleren is door studentenkorting aan te bieden. Wanneer zij hun studentenpas nummer invullen online bij aankoop of wanneer zij hun studentenpas bij aankoop in de winkel laten zien, kun je een (extra) korting bieden.
2. Werk met influencers samen
Wil je een bepaalde doelgroep aanspreken? Dit kun je doen door samen te werken met influencers waarvan zij de doelgroep hebben die jij wilt aanspreken. Voordat je akkoord gaat met samenwerken, moet je er daarom wel voor zorgen eerst naar zijn of haar statistieken te vragen. Zo weet je dat zij de doelgroep hebben die jij wilt bereiken!
3. Bundelkorting en aanbiedingen
Bied je artikelen aan die het goed doen bij studenten, scholieren en ouders? Dan kun je niet achterblijven in het geven van kortingen. Je concurrenten zullen dit immers ook doen. Daarnaast kun je ervoor kiezen bundeldeals aan te bieden. Maak pakketten aan met schoolbenodigdheden en biedt deze aan met een mooie korting.
4. Zet social media in
Deze doelgroep zit volop op social media! Het is dus zeker slim om hier gebruik van te maken. Maak gerichte advertenties die je kunt promoten bij de juiste doelgroep. Daarnaast kun je ook organisch jouw doelgroep bereiken door het plaatsen van leuke posts en reels.
5. E-mailmarketing
Stuur nieuwsbrieven met tips, aanbiedingen en aanbevelingen voor back to school aankopen. Zet je data hierbij slim in. Stuur bijvoorbeeld gepersonaliseerde productaanbevelingen en filter op leeftijden.
6. Pas je uitingen aan op back to school
Posters, flyers, video’s, banners. Alles wat je kunt bedenken. Zet het in een back to school jasje! Dit zorgt voor directe herkenbaarheid.
7. Winactie
Wil je een korte tijd een hoop mensen bereiken? Dan is het organiseren van een winactie helemaal geen slecht idee. Je kunt deze winactie meteen mooi in een back to school jasje steken door een van je back to school artikelen weg te geven. Zo zet je dit product meteen extra in het zonnetje.
8. Samenwerken met scholen
Een andere manier om je doelgroep te bereiken is door een samenwerking aan te gaan met een school. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een sponsoring voor schoolactiviteiten en sportteams aan te gaan in ruil voor promotie van jouw organisatie.
Jouw back to school marketing uitbesteden?
Wil je scoren met jouw back to school marketingcampagne maar heb je hier hulp bij nodig? Wij kunnen je bij elke fase helpen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen graag.