fbpx

Beter gevonden worden in Google? 9 Gouden tips

Natuurlijk wil jij beter worden gevonden in Google! Hoe meer bezoekers je immers binnensleept, hoe meer leads en sales je ontvangt. Wil je goed zichtbaar zijn in de zoekmachines dan zul je hier wel wat voor moeten doen. Om je hier een handje bij te helpen hebben we 9 gouden tips voor je verzameld.

Waarom het zo belangrijk is om op Google gevonden te worden

Hier kunnen we kort en krachtig antwoord op geven. Wanneer jouw website gevonden wordt op een relevante term in Google, krijg je meer bezoekers naar je website. Wanneer de rest van jouw website er goed uitziet en goed is ingevuld, kun je van deze bezoeker een klant maken. Beter gevonden worden in Google doe je door middel van SEO.
vindbaar in google

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation en is een verzamelnaam voor alle taken die horen bij het organisch vindbaar maken van je website. Wanneer je dit goed hebt gedaan zullen jouw pagina´s verschijnen op de eerste pagina van Google, onder de betaalde zoekadvertenties. Hoe hoger je naar voren komt, hoe meer bezoekers op jouw pagina terecht zullen komen. Wanneer je SEO juist inzet hark je bovendien niet alleen meer bezoekers binnen, maar ook de juiste bezoekers! Dit doe je door je te focussen op de juiste zoekwoorden. Hierover straks meer.


Handig om te weten! Zo’n 95% van de Nederlandse bevolking maakt gebruik van Google. Een bijkomend voordeel is dat wanneer je jouw pagina’s voor Google optimaliseert, je ook hoger kunt scoren in overige zoekmachines zoals Bing en Yahoo.

Hoe wordt mijn website gevonden in Google? Onze 9 gouden tips!

Nu we je wat background informatie hebben gegeven en je weet waarom zoekmachine optimalisatie zo belangrijk is, geven we je graag onze 9 gouden tips. Door het toepassen van deze tips kun jij jouw websitebezoekers flink laten stijgen!
zoekwoorden onderzoek

1. Doe altijd eerst een zoekwoordenonderzoek

Een belangrijk beginpunt in je reis naar meer relevante websitebezoekers is een zoekwoordenonderzoek. Door middel van een zoekwoorden tool kun je erachter komen op welke termen Gegoogled wordt. Daarnaast kun je ook het zoekvolume inzien. Hoe hoger het zoekvolume, hoe meer mensen naar deze term zoeken. Verder kun je ook het concurrentieniveau van dit woord achterhalen. Hoe lager het concurrentieniveau, hoe groter de kans dat je op deze term hoog kunt scoren.

Tijdens je zoekwoordenonderzoek hou je dus rekening met het zoekvolume en het concurrentieniveau. Staar je echter niet blind op het zoekvolume. Hoger is niet altijd beter.

Een voorbeeld: Je hebt een webshop en je verkoopt fietsen. De term fietsen heeft een hoog zoekvolume, namelijk 90.500 zoekopdrachten per maand. Echter is de concurrentie op deze zoekterm erg hoog. Het is dus best lastig om hiermee op de eerste pagina terecht te komen. Daarbij is deze term niet specifiek genoeg. Iemand die Googled op het zoekwoord ‘fietsen’ heeft namelijk niet meteen een koopintentie. Daarom is het in dit geval beter te kiezen voor een term zoals ‘Fiets online kopen’ met een zoekvolume van 320. Deze term heeft een lager zoekvolume maar deze websitebezoekers zijn wel relevant voor een fietsenwebshop. Bovendien heeft deze term een minder hoog concurrentieniveau.

Extra tip: Heb je nog geen zoekwoorden tool?  is een online zoekwoorden tool die 2x per dag gratis kunt gebruiken.

Extra extra tip: Je kunt in een tekst meerdere zoekwoorden verwerken die verwant staan aan elkaar. Het is bijvoorbeeld geen toeval dat je in deze blog de woorden ‘Beter gevonden worden IN Google’ en ‘Beter gevonden worden OP Google’ terugvindt.

Unieke content

2. Unieke, relevante content schrijven met jouw zoekwoorden

Heb je een zoekwoorden onderzoek kunnen doen? Dan is de volgende stap om hierover te schrijven.

Niet alleen je bezoekers zullen jouw teksten lezen, Google doet dit ook en deelt jouw pagina een aantal punten toe. Hoe hoger je scored, hoe hoger je positie in Google zal zijn. Goede content schrijf je voor de bezoeker, maar moet ook scanbaar zijn voor zoekmachines zoals Google. Zo is het belangrijk dat je zoekwoord 1 tot 2% van je tekst vult. Heb je een lager percentage? Dan weet Google niet op welke zoekterm je gevonden wilt worden. Heb je een hoger percentage? Dan kan Google jouw pagina als spam markeren. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw zoekterm terug laat komen in de titel en in de tussenkopjes van je tekst.

Relevante content trekt de aandacht van je bezoeker. Hoe langer je bezoeker op je website blijft hoe beter. Klikt deze bezoeker ook nog eens door naar andere pagina’s? Dan is dat helemaal top! Google houdt dit namelijk allemaal bij om te bepalen hoe goed jouw pagina is.

Let op: maak voor iedere zoekterm een nieuwe pagina of blog aan. Het heeft geen zin om je pagina’s vol te gooien met allerlei termen. Daarnaast is ook de lengte van je teksten van belang. Zorg ervoor dat iedere pagina minimaal 350 woorden bevat over jouw zoekterm.
Alt tags invullen

3. Kies voor goede namen voor je afbeeldingen

Simpel maar effectief. Wil je beter gevonden worden in Google? Geef je afbeeldingen dan de juiste titels. Sla je afbeelding dus niet op als 123.jpg maar geef het de naam van het hoofdzoekwoord op de pagina waarop je de afbeelding gaat plaatsen. Ook is het aan te raden om de alt-tekst in te vullen met de zoekwoord van die pagina.


Extra tip: Sla je afbeeldingen op als JPG of JPEG. Deze bestandsvormen laden namelijk het snelst. Zorg er bovendien voor dat de bestandsgrootte geoptimaliseerd zijn. Te grote afbeeldingen worden langzaam geladen. Dit heeft geen positief effect op je Google ranking.

juiste benamingen

4. Optimaliseer de meta titels en omschrijvingen van je pagina’s

Om goed gevonden te worden op Google is het belangrijk dat je meta titels en omschrijvingen goed ingevuld zijn. De meta titel mag 50 tot 60 tekens bevatten. Een goede meta titel geeft aan waar de pagina over gaat en bevat wederom het zoekwoord van de pagina. Daarnaast moet je de mensen ervan overtuigen op jouw pagina te klikken. Geef ze dus een reden om jouw pagina te lezen met een slimme, lokkende titel.
url structuur

5. Je URL structuur is ontzettend belangrijk

Naast dat je meta titel en meta beschrijving jouw zoekwoord moet bevatten, zul je deze ook moeten toevoegen aan je URL. Zoals je kunt zien hebben wij ook in onze URL de zoekterm ‘beter gevonden worden in Google’ verwerkt!
google mijn bedrijf seo

6. Vergeet Google Mijn Bedrijf niet!

Je vindbaarheid verbeteren kan simpelweg al door een Google Mijn Bedrijf aan te maken! Deze dienst is ook nog eens gratis, het zou dus zonde zijn om hier geen gebruik van te maken. Wanneer je lokaal gevonden wilt worden, zal jouw bedrijf op deze manier zichtbaar worden in Google Maps.

Maar niet alleen voor je lokale vindbaarheid is Google Mijn Bedrijf handig. Klanten kunnen hier namelijk reviews over je achterlaten. Reviews laten aan Google zien dat jouw product of dienst van goede kwaliteit is. Logisch dus, dat Google dit meeneemt in het bepalen van jouw ranking. Je klanten aansporen tot het achterlaten van een review kan bijvoorbeeld door het versturen van een mailing vlak nadat hij of zij het product heeft ontvangen.
Content voor google

7. Voeg regelmatig nieuwe content toe

Google houd van actieve websites. Zorg er dus voor dat je regelmatig nieuwe content toevoegt aan je website. Dit kun je bijvoorbeeld door regelmatig een nieuwe blog te plaatsen en teksten aan te vullen. Verder kun je ook afbeeldingen wijzigen en toevoegen om goed te scoren bij Google.
interne en externe links

8. Linkjes, linkjes en nog meer linkjes

Linkjes is het toverwoord! In SEO onderscheiden we interne en externe linkbuilding.

Interne linkbuilding houd in dat je een hyperlink toevoegt op een belangrijk keyword en zo verwijst naar een relevante pagina binnen jouw website. Dit doet meer dan alleen de ervaring van de bezoeker verbeteren. Je laat zo ook aan Google zien dan de pagina waarnaar je verwijst belangrijk is. Zo kent Google meer punten toe aan die pagina’s. Een kleine moeite waar je dus toch heel wat mee op kunt schieten.

Dan heb je ook nog externe linkbuilding. Door te verwijzen naar andere relevante, reputabele websites wordt jouw webpagina ook waardevoller. Wat nog beter is, is wanneer je andere reputabele websites naar jou laat verwijzen. Hoe bekender je wordt van naam, hoe meer andere aan jouw content zullen hebben, hoe vaker dit zal gebeuren.
Snelheid website

9. Verbeter de snelheid van je website

Last, maar zeker not least. Niet alleen bezoekers houden niet van trage websites. Google is hier ook geen fan van. Wil je dus beter gevonden worden in Google? Zorg voor een snel en goed werkende website. Jouw website snelheid kun je verbeteren door, zoals je eerder hebt kunnen lezen, afbeeldingen te optimaliseren. Maar je kunt nog meer doen om de snelheid van je website te verbeteren! Wij gebruiken daar zelf de tool GTmetrix voor. Hier kun je de URL van je website invullen en zien wat je kunt verbeteren om de snelheid van je website weer helemaal up-to-speed te krijgen! 😉

Beter gevonden worden in Google vergt wat geduld

Wachten, niemand houd er van. Wij ook niet, maar SEO is een marathon, geen sprint. SEO kost nou eenmaal tijd. Het kan soms maanden duren voordat je resultaat ziet. Toch zal alle moeite het meer dan waard zijn. Zo is SEO op lange termijn een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld SEA of andere vormen van advertenties.

Toch meteen beter gevonden worden in Google?

Wil je toch meteen beter gevonden worden in Google? Dan kunnen we naast SEO ook SEA zoekadvertenties voor je instellen. Hiermee betaal je per klik van de bezoeker, maar wordt je wel bovenaan weergegeven. Heb je liever (ook) hulp bij je SEO? Ook daarbij kunnen we je helpen! Neem vrijblijvend contact met ons op. Je hoort snel van ons!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste marketing nieuws

Dit vind je vast ook interessant
Jouw marketing uitbesteden aan een creatief bureau?

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op, we helpen graag!

marketingschaap