fbpx

Alles uit je Black Friday marketing strategie halen – 11 tips

Black friday marketing strategie
November is voor menig ondernemer en marketeer een belangrijke conversie maand. Dit komt natuurlijk door Black Friday. Wil je in deze periode opvallen? Dan is het belangrijker dan ooit dat je goed nadenkt over je Black Friday marketing strategie. Al je concurrenten zullen namelijk ook volop adverteren met hun acties en kortingen.

Dus, hoe val je op in de grote menigte aan advertenties? Door een goed uitgedachte marketingplan uit te voeren! Graag geven we je daar in deze blog wat tips voor.
black friday marketing tips

11 Black Friday marketing tips

Deze waterdichte marketing strategieën kunnen jou helpen om van jouw Black Friday campagne een succes te maken.

1. Kondig je kortingen van tevoren aan

Veel Black Friday shoppers plannen hun aankopen vooruit. Zeker wanneer het gaat om grotere bedragen! De weken naar aanloop van Black Friday wordt er dan minder geshopt, en meer gepland.

Daarom is het slim om je kortingen aan te kondigen, bijvoorbeeld met een timer via e-mail marketing, social media en een Black Friday pagina op je website. Daarnaast zou je ook nog een pre-Black Friday kortingscode kunnen aanbieden, voor iedereen die toch niet kan wachten. Zo genereer je ook conversies in de aanloop naar Black Friday.

2. E-mail marketing

Bij het juist inzetten van je e-mail marketing kun je in de maand november tot 25% meer conversies genereren! Denk hierbij aan automatische mails zoals verlaten winkelwagens, brows flows en cross- up-sale flows. Neem deze, voor de Black Friday marketing periode, dan ook even goed onder de loep. Heb je hier hulp bij nodig? Dan kun je natuurlijk ook contact opnemen met ons!

Naast het verzenden van automatische mails, is het ook verstandig om aan de slag te gaan met bulkmails. Het is verstandig om deze vaker te versturen dan dat je gewoonlijk doet. Iedere andere organisatie verstuurt in deze tijdsperiode namelijk ook volop mails. Wil je gezien worden tussen de rest? Dan zul je hier ook in mee moeten gaan.

Let ondertussen wel op je spam percentage. Wil je dit tot een minimum beperken? Zorg er dan voor dat je mails gepersonaliseerd zijn aan de interesses van de ontvanger.

3. Creëer urgentie

Biedt kortingen aan die alleen geldig zijn voor een beperkte tijd tijdens Black Friday. Dit kan klanten aansporen om snel te handelen. Daarnaast kun je inspelen op het gevoel van FOMO (Fear Of Missing Out) door aan te geven dat de voorraad erg beperkt is.

4. Werk samen met influencers

Heb je jouw doelgroep goed in kaart gebracht? Dan kun je effectief samenwerken met influencers! Zorg er wel altijd eerst voor dat je alle statistieken van de influencer ontvangt voordat je akkoord gaat met een samenwerking, zo weet je dat je de juiste doelgroep aan boort. Daarnaast geven we je de tip mee om met een UTM link te werken. Zo kun je direct zien hoeveel bezoekers via de gedeelde link op je website komen en een aankoop doen.

5. Schroef je advertentiebudgetten op

Iedere organisatie heeft goede maanden en wat mindere maanden betreft de conversieratio. Wij raden anderen aan om in de minder goedlopende maanden het advertentiebudget wat te verlagen. Het gedeelte wat je hiermee bespaart kun je weer inzetten in jouw conversie maand, waaronder dus november!

6. Content, content en nog meer content

Pas je content aan op je Black Friday kortingen. Zorg hierbij voor een herkenbare huisstijl en een uniek beeldmerk dat je voor je Black Friday actie gebruikt. Herkenbaarheid versterkt het effect van al je campagnes. Zo kun je er alles uithalen.

7. Kortingen en productbundels

Naast het geven van kortingen, kun je ook bundelkortingen aanbieden. Bijvoorbeeld wanneer iemand een bijhorende accessoires koopt of wanneer iemand meer dan een x aantal producten bij je afneemt. Zo verhoog je het aantal conversies die plaatsvinden op je website.

8. Denk aan je mediamix

Pak uit met je Black Friday marketing en zet zo veel mogelijk verschillende middelen in. Zo bereik je jouw doelgroep via verschillende media en zul je beter blijven hangen. Hierdoor vergroot je de kans dat ze een aankoop bij jou gaan doen en niet bij je concurrent!

9. Loyaliteitsprogramma’s

Beloon je trouwe klanten met vroegtijdige toegang tot aanbiedingen. Dit versterkt de klantloyaliteit en verhoogt de kans op herhaalaankopen. Twee vliegen in één klap dus.

10. Retargeting Ads

Een waterdichte tactiek die zeker ook goed werkt tijdens de Black Friday gekte. Gebruik retargeting-advertenties om klanten die je website hebben bezocht maar niets hebben gekocht, terug te trekken met speciale Black Friday aanbiedingen.

11. Optimaliseer je website voor mobiel

Veel shoppers doen aankopen via mobiel. Zorg er dus voor dat deze gebruiksvriendelijk en snel is! Een trage of onduidelijke website zal een bezoeker afschrikken.
black friday marketing uitbesteden

Black Friday marketing campagne uitbesteden

Heb je hulp nodig bij jouw black friday marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen graag!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste marketing nieuws

Dit vind je vast ook interessant
Jouw marketing uitbesteden aan een creatief bureau?

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op, we helpen graag!

marketingschaap