fbpx

MARKETINGMIX: jouw recept naar succes!

marketingmix
Wil je als organisatie jouw marketing helemaal tip top in orde hebben? Dan zul je jouw marketingmix goed in moeten zetten. Net als bij het bakken van een lekkere taart, heb je namelijk meer dan 1 ingrediënt nodig. Ditzelfde principe geldt ook voor jouw marketing. Wil je alles weten weten over hét ideale recept? Lees dan snel verder.

Wat is een marketingmix?

Laten we beginnen bij het begin! De marketingmix, of te wel de marketinginstrumenten mix, is een strategische combinatie van verschillende factoren waar je als bedrijf invloed op hebt. Via deze kanalen wil je jouw doelgroep natuurlijk bereiken. Het doel van dit principe is om een sterke positie op de markt te creëren.

Voorbeeld

Een hele mond vol, dus misschien kunnen we je een handig voorbeeld geven ter verduidelijking. Neem bijvoorbeeld Coca Cola, een waar begrip wanneer het neerkomt op merkbekendheid. Deze status hebben zij kunnen bereiken door een tot in de puntjes uitgewerkte marketingstrategie op te zetten. Zo is gedacht aan welke smaken het het beste doen op de markt, aan de vormgeving, de prijs en aan de reclame. Oftewel, de 4’ps, maar daarover straks meer.

De 4’ps

De marketingmix is opgebouwd uit de 4’p namelijk Product, Prijs, Plaats en Promotie. Verander je één van deze 4‘ps? Dan heeft dit effect op de overige 3’ps. Deze moet je hier dan ook weer op aanpassen.
marketingmix - product
Wil jij hulp bij het presenteren van jouw product? Wij kunnen je helpen met alles van het productdesign tot aan de lancering!

1. Product

De eerste p uit dit rijtje is natuurlijk het product. Hiermee begint het allemaal. Natuurlijk hoeft het niet persé een fysiek product te zijn, het kan ook gaan om een dienst.

Leer allereerst je product of dienst goed kennen. Dit kun je doen door een aantal vragen te stellen:
– Welke behoefte vervult mijn product of dienst?
– Wat is de functie van mijn product of dienst?
– Welke verpakking past hierbij?
– Welke diensten en service verlenen wij?
– Hoe zit het met het productontwerp?
– Wat is de merknaam?

De P van product is misschien wel de belangrijkste uit het marketingmix riedeltje. Wanneer jij een goed product of dienst hebt die aansluit op de behoefte van een de klant, kun je heel wat conversies binnen halen. Dit kan alleen als je op voorhand goed onderzoek hebt gedaan naar de markt en naar de concurrentie. Hoe groot is de markt bijvoorbeeld, of wat kan jou onderscheiden van de concurrent? Wat ga jij anders doen? Dit kun je dan weer goed communiceren in de 4e P – promotie!

marketingmix - prijs

2. Prijs

Hoeveel mag dat grapje dan kosteh? In het tweede onderdeel bepaal de je prijsstrategie. Ga je voor budget, middenklasse of juist high-end? Past deze prijs bij de markt, je merkidentiteit en je doelgroep? Bied je een product bijvoorbeeld erg goedkoop aan maar wil je kwaliteit uitstralen? Dan kun je toch beter de prijs wat opschroeven.

Bij de 2e P kun je jezelf bijvoorbeeld deze vragen stellen:
– Welke prijs heeft mijn product of dienst?
– Geef ik kortingen? Met welke regelmaat?
– Is het verstandig om een gratis proefperiode of sample aan te bieden?

Wanneer je dit gedaan hebt kun je verder naar stap 3, plaats.

marketingmix - plaats

3. Plaats

Nummertje 3 uit de marketingmix: de P van Plaats. Dit onderdeel beschrijft hoe het product bij jouw doelgroep terecht komt, jouw distributiekanalen. Zo hebben diverse high end merken een selectief distributiebeleid, een verkooppunt moet voldoen aan een aantal eisen. Daarbij moet het distributiekanaal passen bij de image van het merk

Deze vragen horen bij de P van Plaats:
– Waar verkoop ik mijn product of dienst? Alleen online? Of ook in winkels?
– Aan welke eisen moet een verkooppunt voldoen?


De plaats moet passen bij je doelgroep. Bestaat jouw target audience uit jongvolwassenen en weet je dat zij veel online winkelen? Dan is het niet slim om jouw product alleen in fysieke winkels te plaatsen.

4. Promotie

We zijn aangebroken bij de laatste P uit dit rijtje, namelijk de P van promotie. Door middel van de juiste promotie komt jouw product aan bij de doelgroep. Hiermee vergroot jij jouw naamsbekendheid, en als je het een beetje goed doet, jouw imago.

Deze vragen horen bij de P van Promotie:

– Welke marketingkanalen past bij mijn doelgroep?
– Wat wil ik uitstralen in mijn communicatie naar de klant?
– Welke boodschap zorgt voor meer conversie?

Je kunt je Promotie onderscheiden in massacommunicatie en direct marketing. Onder massacommunicatie valt social media, online adverteren, tv- en radiospotjes, billboards etc. Bij direct marketing hoort persoonlijke verkoop of cold calling.

Jouw marketingmix slim inzetten

De marketingmix is een belangrijk concept voor bedrijven, omdat het helpt om de juiste producten of diensten te ontwikkelen voor de juiste doelgroep tegen de juiste prijs en op de juiste plaats. Door de marketingmix te beheren, kunnen bedrijven hun marketingstrategie beter afstemmen op de behoeften en wensen van hun doelgroep.

Een plan maken is altijd verstandig maar doe vooraf eerst wat onderzoek! Verdiep je in de doelgroep, je concurrenten en de huidige markt. Pas wanneer je dit hebt gedaan kun je jouw marketingmix goed uitwerken. En, zoals met alles geldt, meten is weten! Blijf vooral testen en uitproberen maar zorg dat je visie sterk en gegrond in de feiten blijft.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste marketing nieuws

Dit vind je vast ook interessant
Jouw marketing uitbesteden aan een creatief bureau?

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op, we helpen graag!

marketingschaap