fbpx

Zoekmachine optimalisatie, zo word je website wél gevonden

zoekmachine optimalisatie
Wil je dat jouw website organisch gevonden wordt? Dan is zoekmachine optimalisatie essentieel. Door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) kun jij hoog scoren in de zoekresultaten van onder andere Google. Graag geven we je in deze blog een aantal tips waarmee je jouw organische websitebezoekers flink kunt laten stijgen en zo meer omzet kunt realiseren.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Voor we in het diepe springen beginnen we graag met de basics. Want wat houdt zoekmachine optimalisatie precies in? Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO of Search Engine Optimisation, is het proces om je webpagina’s zo te verbeteren dat ze hoger scoren in de resultaten van een zoekmachine.

De werkzaamheden rondom zoekmachine optimalisatie omvat het verbeteren van verschillende aspecten op de website. Denk aan de de inhoud, HTML-structuur en trefwoorden, evenals het opbouwen van kwalitatieve backlinks van andere websites (linkbuilding).

Het doel van zoekmachine optimalisatie is de organische zichtbaarheid van je website te vergroten in zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing.

zoekmachine optimalisatie
In Google Analytics kan bijgehouden worden hoeveel bezoekers via zoekmachines zoals Google op jouw website terecht komen.

Hierom is zoekmachine optimalisatie zo belangrijk

SEO is ontzettend belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat 98% van de internetgebruikers niet verder zullen klikken naar de 2e pagina op bijvoorbeeld Google? Vanaf de 3e pagina wordt dit percentage alleen nog maar lager. Het is zelfs zo dat 3 kwart van deze groep alleen de eerste 5 resultaten zullen bekijken.

Hoe hoger je dus scored in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers jouw website zullen bezoeken.

De voordelen van SEO optimalisatie

In tegenstelling tot SEA, kost een organische zoek vermelding geen geld. Daarom kan SEO een belangrijke aanvulling of alternatief zijn op zoekmachine advertenties.
Een aantal andere voordelen van SEO optimalisatie:

  • Hoe hoger je positie in zoekmachines zoals Google, hoe meer bezoekers op je website terecht zullen komen
  • SEO werkt converterend
  • Wanneer je jouw SEO goed onderhoudt, zul je kunnen genieten van langdurige resultaten
  • Hoog scoren in de zoekresultaten creëert geloofwaardigheid en vertrouwen
  • SEO versterkt je overige marketingmiddelen
  • Het succes is goed te meten

    Genoeg reden dus om aan de slag te gaan met SEO optimalisatie!

zoekmachine optimalisatie

Klaar om je SEO te optimaliseren? Zo doe je dat!

Nu je de voordelen van SEO optimalisatie kent geven vertellen we je graag hoe je dit goed doet. Bij het juist uitvoeren van een zoekmachine marketing komen een aantal verschillende aspecten kijken. Zo moet bijvoorbeeld het technische gedeelte van je website goed staan en heeft je website genoeg relevante en unieke content nodig. Graag vertellen we je hier meer over.

1. Zorg dat je technische SEO in orde is

De technische kant van SEO vormt een dé basis voor een goede zoekmachine optimalisatie. Dit onderdeel bepaalt hoe gebruiksvriendelijk je website is en hoe eenvoudig zoekmachines jouw webpagina’s kunt crawlen, indexeren en beoordelen.

Zo is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat je website niet te langzaam is, bezoekers verlaten deze sites namelijk gemiddeld in zo’n 7 seconde. Je kunt de snelheid van je website eenvoudig testen met Google PageSpeed. Hieruit komen ook meteen aan aantal verbeterpunten. Denk aan het verkleinen van grote afbeeldingen.

Zorg er daarnaast voor dat alle afbeeldingen over een ALT-tekst beschikken, je geen dubbele content op je website hebt staan, je geen dode links tussen teksten hebt staan en je paginatitels, metatitels en metadescriptie de juiste zoekwoorden bevat. Daarnaast is het belangrijk dat je URL niet te lang is en wederom weer die zoekwoord bevat.

Hou de gezondheid van je website dus regelmatig in de gaten! Dit kun je uitbesteden of zelf doen door middel van een SEO tool zoals bijvoorbeeld SEMrush
of Marketing Madheads.

zoekwoorden onderzoek

2. Vergeet je zoekwoorden onderzoek en content niet!

Een ander belangrijk onderdeel van zoekmachine marketing is SEO content. Zoekmachines houden van goedlopend en unieke content. Hierin moeten je zoekwoorden natuurlijk verwerkt worden.

Gebruik deze zoekwoorden niet te weinig, maar zeker ook niet teveel! Wanneer je jouw zoekwoorden te weinig in de teksten verwerkt, zullen zoekmachines je niet goed kunnen vinden. Verwerk je deze woorden teveel? Dan worden je teksten als ‘spam’ gemarkeerd en dus afgestraft.

Het is dus belangrijk om natuurlijke, waardevolle en leesbare inhoud te creëren en je zoekwoorden hierin subtiel te verwerken.

Een zoekwoorden onderzoek uitwerken, hoe doe je dat goed?

Een goed zoekwoorden onderzoek is een belangrijke stap, nog voor je begint met schrijven. Voor het uitkiezen van je zoekwoorden kun je diverse online (gratis) tools gebruiken, bijvoorbeeld Ubersuggest. Selecteer je zoekwoorden niet enkel op het zoekvolume. Verkoop je bijvoorbeeld bankstellen? Kies dan eerder voor een zoekwoord zoals ‘bankstel kopen’ of ‘bankstel online bestellen’ in plaats van ‘bankstel’. Wanneer jouw zoekwoorden zo specifiek zijn, zul je de juiste mensen aantrekken. Iemand die naar ‘bankstel’ zoekt hoeft namelijk niet meteen een koopintentie te hebben maar iemand die zoekt op ‘bankstel kopen’ heeft dit wel. Daarnaast is het zoekwoord ‘bankstel’ veel te groot. Hierop vindt de zoekmachine zoveel resultaten dat de kans klein is dat jij hierop gevonden wordt. Daarnaast adviseren wij ook om te beginnen met woorden die een laag tot normaal concurrentieniveau hebben. Op deze woorden zul je een stuk sneller scoren dan op woorden met een hoog concurrentie percentage.
zoekmachine optimalisatie
Hoe meer relevante websites verwijzen naar jou, hoe interessanter je voor Google word

3. Linkbuilding als onderdeel van je SEO

Linkbuilding vergroot de autoriteit en betrouwbaarheid van je website en leidt tot een hogere rangschikking in zoekresultaten. We onderscheiden 3 typen linkbuilding:

1. Interne linkbuilding
Interne links zijn links vanaf één pagina op je website naar een andere pagina op dezelfde website. Dit is een belangrijk onderdeel want zoekmachines houden van een goede structuur! Daarnaast verbetert het de gebruiksvriendelijkheid van je website en kun je jouw verkeer naar de diverse pagina’s waarnaar je verwijst vergroten. Plaats dus genoeg interne links in jouw teksten. Let er wel op dat je verwijst naar pagina’s die relevant zijn aan de pagina.

2. Externe linkbuilding
Je kunt ook zelf verwijzen naar een aantal waardevolle externe bronnen. Zoekmachines rekenen dit ook mee in hun beoordeling.

3. Algemene linkbuilding
Verwijzen andere, relevante en waardevolle websites naar jou? Dan zul je daar zeker van profiteren! Heeft jouw website genoeg autoriteit? Dan zullen deze links vanzelf komen. Tot die tijd zul je ze zelf moeten verzamelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een gastblog te schrijven op een andere website.

lokale seo

Lokale SEO

Heb je een organisatie waarmee je lokaal gevonden wilt worden? Dan kun je door middel van lokale zoekmachine optimalisatie hoger ranken in de zoekmachine resultaten voor specifieke geografische locaties. Dit kun je doen door je zoekwoorden aan te passen op de locatie. Dit kan bijvoorbeeld door een tekst te schrijven over ‘bankstel kopen in Rotterdam’ in plaats van enkel ‘bankstel kopen’. Daarnaast is het een goed idee om je Google Mijn bedrijf te optimaliseren en zoveel mogelijk Google reviews te verzamelen.

Zoekmachine optimalisatie, een continue proces

Het is moeilijk om een hoge positie in zoekresultaten te behouden als je je SEO niet blijft optimaliseren. Andere websites zullen blijven proberen om hoger te scoren, dus het is belangrijk om je SEO continu te verbeteren om zoekmachineposities te behouden. Het aantal websites dat probeert hoger te scoren in zoekresultaten neemt daarbij continu toe, wat de concurrentie verhoogt. Door je SEO te blijven optimaliseren, blijf je jouw website verbeteren en vergroot je de kans om hoger te scoren in zoekresultaten. Zoekmachine marketing is dus een continue proces!

zoekmachine optimalisatie

SEO uitbesteden of toch niet?

We gaan er niet over liegen, je kunt SEO (voor een deel) zelf uitvoeren. Op onze website vind je meerdere SEO tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Toch hangen er een aantal mooie voordelen aan het uitbesteden van je zoekmachine marketing:

Tijd en kennis
Zo kost het optimaliseren van je SEO veel tijd en kennis. Als je ervoor kiest het uit te besteden kun je je volledig focussen op andere aspecten binnen het bedrijf.

Deskundigheid
SEO is een steeds veranderende discipline die vereist dat je op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Door het uit te besteden, kun je profiteren van kennis en expertise waarover een specialist die zich dagelijks bezighoudt met zoekmachine optimalisatie beschikt.

Een frisse blik
Als je je SEO zelf doet, ben je vaak te dicht bij je eigen website om objectief te zijn over wat werkt en wat niet. Door het uit te besteden, profiteer je van een frisse blik en aanbevelingen van een externe partij.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden bij Marketingschaap

Ben je helemaal overtuigd van het nut van zoekmachine optimalisatie maar wil je dit liever niet (volledig) zelf doen? Dan kunnen wij je helpen! 

We houden ons dagelijks bezig met SEO en zijn op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Daarnaast nemen we een flinke dosis ervaring mee en kunnen jouw website adequaat analyseren, onderhouden, aanvullen waar nodig en optimaliseren. We voeren een websiteanalyse uit, maken een uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor je, schrijven SEO teksten voor je en delen deze SEO in en optimaliseren je bestaande pagina’s. 

Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie en wat we hierin voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag te scoren in de zoekresultaten!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste marketing nieuws

Dit vind je vast ook interessant
Jouw marketing uitbesteden aan een creatief bureau?

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op, we helpen graag!

marketingschaap